משתמשים
1398
 
 
קטגוריות
62
 
 
מאמרים
8517
 
פתח דף נחיתה בניית אתרי תדמית לעסקים    

להקשיב לסיפור: על החשיבות של סאונד בתיעוד הדוקומנטרי

 
פורסם ב 01/05/2014
 
דירוג חברי המערכת
המלצה על מאמר 3.2 מתוך 5
 

בלי שוטינג
כל מי שלמד שיעור אחד בתולדות הקולנוע יודע שראשיתו בקולנוע התיעודי. עם התפתחות הקולנוע העלילתי, נעשתה חלוקה בין קולנוע דוקומנטרי לקולנוע עלילתי ובמהלך השנים, כל ז'אנר התפלג לתתי-ז'אנרים. וכפי שבקולנוע עלילתי קיימות דרמות נטורליסטיות, לצד סרטי מדע בדיוני, גם בקולנוע הדוקומנטרי קיימים סגנונות שונים.
אחת הצורות בהן מתבטא השוני בין תתי-הז'אנרים בקולנוע הדוקומנטרי הוא באופן הצילום: ישנם סרטים ותוכניות העוסקים בנושאים אינטימיים, בהם צילום במצלמת יד קטנה ומשוטטת הוא נגזרת של הצורך להיכנס לתוך סיטואציות טעונות, המתרחשות מאחורי דלתיים סגורות. לצדם, קיימות תוכניות ריאליטי, בהן כמות הצלמים משתווה לזו של קבוצת כדורגל והיקף חומרי הגלם עובר את גבול הטעם הטוב.
למרות כל ההבדלים, המשותף לכל סוגי הצילום הדוקומנטרי היא תשומת הלב המיוחדת הנדרשת מהצלם. בשונה מקולנוע עלילתי, הצלם לא תמיד יודע מראש מה יהיה גודל הפריים ומה יהיו תנאי התאורה, שלא לדבר על מהלכי ההתרחשות. בהיעדר הנתונים הללו, מהלך השיחה של הדמויות המצולמות הוא לעיתים קרובות זה שיכתיב את עבודת הצלם. במילים אחרות, נדרש ממנו סוג מסוים של אלתור.
הפרדת הסאונד מהתמונה
צורת עריכה נפוצה בקולנוע היא הפרדת הסאונד מהתמונה. למשל, כשרואים הליכה של דמות ברחוב וברקע שומעים שיחה שהוא ניהל יום קודם לכן או קריינות.
בדוקומנטריה הרבה פעמים בוחרים העורך או הבמאי בפתרון הויזואלי הזה, כדי לשמור על סאונד שהוקלט ללא תמונה (שיחות טלפון, שיחות שהוקלטו בלא ידיעת המשוחחים וכדומה). במקרים אחרים יופרד הסאונד מהתמונה באופן מכוון כדי ליצור אירוניה. לדוגמא, הקראת נאום מוקלט של הרצל על רקע צילומים של התחנה המרכזית בתל-אביב בסדרה דוקומנטרית על תולדות תל אביב.
בדיוק בשביל הרגעים הללו, זקוק העורך לויז'ואלס ("צילומי אווירה") מעניינים, שילוו את הסאונד המרתק. כשהייתי הצלמת בסרט "שבויה" של נורית קידר (בהפקתו של דוד מנדיל, מובי פלוס, עבור ערוץ 10) ונסענו לצרפת לצלם את הפגישה של קרנית עם סרקוזי, קיבלתי הוראה להישאר בחוץ. למזלנו, בטעות או שלא בטעות, קרנית הייתה מחוברת למיקרופון אלחוטי ("נק מייק") וכך התאפשרה הקלטת השיחה. כבר באותם רגעים, בעודי מקשיבה לשיחה, צילמתי את חלונות המבנה (שוטים של הצצה בעדשה סגורה) לצד תקריבים של אנשי הביטחון הקפואים והמפחידים של ה"אליזה", מתוך השערה שיהיה לצילומים הללו שימוש בחדר העריכה במהלך השיחה וכך באמת קרה.
באותם רגעים עמדו בפניי מספר אפשרויות: בין כותלי הארמון התרחשו מספר דברים באופן סימולטני, אבל הבחירה אותה עשיתי התחברה למלל המרוחק ששמעתי באוזניות (בעזרתה של מתרגמת שגישרה בין קרנית לנשיא וביני). בחדר העריכה גיליתי כאמור שהבחירה הייתה נכונה, היא שירתה את המטרה.
הצורך הדרמטי של הדמות
צלמים רבים, מעצם היותם העיניים של הסרט, מוטרדים מהקומפוזיציה של הפריים, לעתים במחיר פספוס מהלך הסצינה. בצד השני של הסקאלה, ישנם צלמים שעסוקים בתיעוד הדמות המדברת בלבד, תוך השמטת דמויות ששתיקתן רועמת ומבטן שווה אלפי מלים. הפתרון הוא ככל הנראה באמצע.
התקופה הפרה-ורבלית
סרט שעושה שימוש נפלא בסאונד הוא הסרט "בייביז", סרט צרפתי משנת 2010, המתעד את שנתם הראשונה של ארבעה תינוקות, הגדלים במקומות שונים בעולם. הסרט מצולם בצורה יוצאת מן הכלל וזכה בפרסים רבים. העובדה שאין בו אפילו לא מילה אחת (כיאה לעולמם של תינוקות בני פחות משנה), לא גורעת מהעובדה שיש בו עולם עשיר בסאונד והקשבה עמוקה לחיים.
ולסיום, הנה כמה עצות נקודתיות:
1.תקשיבו! תפעול המצלמה במקביל להקשבה היא מיומנות נדרשת שמשתכללת בהדרגה עם ניסיון.
2. בתיעוד שיחה בין שני אנשים, הקו המנחה הטוב ביותר הוא להבין את נושא השיחה, כי לפעמים צילום תקריב של הדמות המקשיבה, עשויה לשרת את נושא הסרט בצורה הרבה יותר טובה מאשר צילום פני המדבר.
3. כשמצלמים סצינה מרחוק עם עדשה צרה, חובה להקשיב לסצינה (הצלם חייב להיות עם אוזניות).
4. בצילום ראיון, קורה לא מעט שהצלם משתעמם ומפסיק להקשיב. כך ניתן לפספס רגעים אישיים, כנים ודרמטיים. יש לשמור על ערנות (לא פעם קורה שצלם "בורח" לצילום של ידיים בתקריב, ברגע הכי קריטי של הריאיון, או לחילופין, יוצר קומפוזיציה מדהימה של תקריב אקסטרימי, כשהמרואיין מדבר על דברים משעממים שבחיים לא ייכנסו לסרט).
5. אם נדמה שהדובר מסתיר משהו מומלץ להתקרב אליו ולבחון אותו מקרוב עם המצלמה. לתת לצופה את האפשרות "להיכנס לו לעיניים".

הסאונד הוא חלק מהותי מהקומפוזיציה – לא קומפוזיציה של הפריים, אלא קומפוזיציה של הסיפור – והוא משפיע באופן ישיר על הבחירות שלו. צלם שלא מבין את הצורך הדרמטי של הדמויות שלו, יתקשה לעקוב אחריהן עם מצלמתו. צלם שלא מקשיב מפספס את הרגעים היפים האלה.

מיקוקה הפקות- חברה להפקת תוכן וידאו יצירתי
www.mikooka.com
www.facebook.com/MikookaProduction
www.youtube.com/user/mikooka

אהבתם את המאמר ?
תנו לייק
כניסות
0
צפיות
953
 

מאמרים נוספים מאותה קטגוריה

 
הדפסה על קנבס
כיום באמצעות שירותי הדפסה על קנבס כבר אין צורך להתלבט בין ציורים ארכאיים ואין צורך לחשוש למקוריות
לפני 6 שנים 5 חודשים , מתוך צילום , נכתב על ידי אהוד שמחי
הדפסה על קנבס – כיצד בוחרים גדלים לתמונה
כל מי שמכיר את התחום של הדפסות קנבס, יודע שקיימים סוגים שונים של גדלים לתמונות. לא משנה אם בוחרים לשים את התמונה בתוך מסגרת או בלי מסגרת, הרי שמדובר בגדלים שונים ומגוונים של תמונות אשר ניתן לתלות על הקיר ובכל מקום אחר.
לפני 3 שנים 5 חודשים , מתוך צילום , נכתב על ידי morale
איך לקדם את הפעילות העסקית באתרי האינטרנט באמצעות צילום מקצועי?
צילום עסקי הינו התחום העוסק בכל עולם הצילומים המסייע לקידום מטרותיו העסקיות של העסק ומהווה ממשק של נראות העסק בעולם הדיגיטלי.
לפני 4 חודשים 1 שבועות , מתוך צילום , נכתב על ידי Muli Naim
מצלמות אבטחה בנתניה
מצלמות אבטחה מהוות כלי יעיל להגברת בטחון בשטח או מבנה במגזר הפרטי והעסקי. המצלמות מאפשרות לקבל תמונת מצב עדכנית בזמן אמת או במועד מאוחר יותר. המערכת מאפשרת לשדרג את מערך האבטחה בבית ובעסק בצירוף מערכות נוספות.
לפני 3 שנים 7 חודשים , מתוך צילום , נכתב על ידי amiactivecoil
חופי הים היפים ביותר לצילומי טראש דה דרס
צילומי הטראש דה דרס מתאפיינים בכך שרובם מבוצעים בים, למעשה זהו המהות של צילומי הטראש דה דרס. לכן עם כבר משקיעים בצילומים אלה, אז רצוי לבחור חוף ים מיוחד ויפה. במאמר זה אני ירכז את החופי הים היפים ביותר לצילומי הטראש דה דרס
לפני 4 שנים 11 חודשים , מתוך צילום , נכתב על ידי kobian

מאמרים נוספים מאותו משתמש

 
סרט שיווקי. אננס כתום. נקודה.
לפני כמה זמן עלית על תגלית מרעישה שיכולה לשנות את העולם. אננס כתום. פנית לחברים, פירסמת בפייסבוק, בנית אתר ואפילו תלית שלט חוצות. עכשיו כל מה שחסר לך זה סרט וידאו עם כנפיים... כזה שישווק וימכור גם הרבה אחרי שהסרט עלה לאוויר.
לפני 4 שנים 10 חודשים , מתוך צילום , נכתב על ידי מיקוקה הפקות
העולם עולה קומה- שילוב תוכן וירטואלי במעליות
העולם היום מתפתח במהירות ובכל יום מצטרפות לחיינו המצאות חדשות. הרבה מההמצאות הטכנולוגיות החדשות שאנו רואים עובדות בעיקרון של פיוז'ן- מיזוג בין דברים קיימים באופן שיוצר מוצר חדש. על פי העיקרון הזה פיתחו לפני מספר שנים בחברת הסטראט-אפ DigiGage מוצר המשלב תוכן וירטואלי עם מעלית- מיזוג של שני עולמות שונים שביחד יוצרים חווית משתמש חדשה לגמרי!
לפני 5 שנים 3 חודשים , מתוך צילום , נכתב על ידי מיקוקה הפקות
האם הרחפן השובב יתפוס את מקומו של המסוק האמיתי?
זה תפס את רובנו כילדים, היינו רצים אחרי מסוק צעצוע עם שלט המונע ע"י סוללות ומתפלאים כשהצלחנו להשאיר אותו באוויר. היום, באמצעות רחפנים משוכללים המחוברים למצלמות מקצועיות הצעצוע מהילדות הפך לעבודה של מקצוענים.
לפני 5 שנים 6 חודשים , מתוך צילום , נכתב על ידי מיקוקה הפקות
תחקירן אחרי בן אדם- עבודת התחקיר כהכנה לסרט מסע דוקומנטרי
כל איש הוא סיפור, אבל לא כל סיפור שווה שיספרו אותו. כשאנחנו כותבים תסריט לסרט דוקומנטרי מסע ועדיין אין לנו דמות ראשית אנחנו מנסחים את הרעיון הכללי של הסרט ומתחילים את עבודת התחקיר, בחיפוש אחר הדמות האידיאלית.
לפני 5 שנים 6 חודשים , מתוך צילום , נכתב על ידי מיקוקה הפקות
להבין את הסיפור בדרך לתיעוד דוקומנטרי מוצלח
כדי לעזור לכם ליצור תיעוד דוקומנטרי מוצלח ערכנו רשימה של עשרה כללים (יש לציין שלא מדובר בנוסחאות או בכללי ברזל, אלא דעה אישית, המלצה, הנובעת מניסיון רב והתבוננות – לינק ל"חגיגות עשור לתיעוד וידאו ביתי") שיש להתחשב בהם לפני ובעת צילום תיעודי. כי איך תדעו מה גודל הפריים שלכם כשאתם לא יודעים על מה הסיפור?
לפני 5 שנים 9 חודשים , מתוך צילום , נכתב על ידי מיקוקה הפקות
 
 
רשימת משתמשים באתר    /    מאמרים    /    יצירת קשר    /    להקשיב לסיפור: על החשיבות של סאונד בתיעוד הדוקומנטרי
להקשיב לסיפור: על החשיבות של סאונד בתיעוד הדוקומנטרי
המאמרים באתר זה מועלים ע"י הגולשים, אם מצאתם תוכן בלתי הולם - צרו קשר איתנו לבירור הנושא.
מאמרים בדף זה שייכים לנושא צילום , אם יש לך מאמר רלוונטי לתחום צילום נשמח אם תוסיף אותו.
הזכויות בתכנים אלו שייכים לבעליהן. © אתר מאמרים ביז