משתמשים
1103
 
 
קטגוריות
62
 
 
מאמרים
7435
 
פתח דף נחיתה בניית אתרי תדמית לעסקים    

איך תצרו את הדמות שתצחיק לאורך סדרה שלמה?

 
מאת ranshviro
פורסם ב 30/05/2013
 
דירוג חברי המערכת
המלצה על מאמר 3.2 מתוך 5
 

tyle="text-indent: 36pt;">איך תצרו את הדמות שתצחיק לאורך סדרה שלמה?

כשמדובר ביצירת דמות קומית, המכניזם ליצירת הדמות הוא אותו המכניזם של צורך לא מודע הגורם לבחירת מטרה קלוקלת וניסיונות ללא מוסריים להשגתה. בקומדיה
הגיבור הקומי מכיל בתוכו פער בין מי שהוא מדמיין שהוא לבין מי שהוא באמת.

מי שהוא מדמיין שהוא, נובע מצורך לא מודע שעליו תיארתי במאמרים אחרים שלי. הגיבור הקומי למעשה חושב שהוא בדיוק ההיפך ממה שהוא ומנסה להתנהג כמו הפרסונה שהמציא לעצמו. הרגעים הקומיים יגיעו מכך שפעם אחר פעם העולם מפיל אותו מהעץ עליו מנסה כל העת לעלות וחושף אותו בקלונו. הגיבור נותר במערומיו כשהוא מגוחך אל מול הקהל המוגן והבטוח שנהנה לצחוק.

הכותב הקומי צריך תמיד לזכור שלא משנה מה יעשה לדמות וכיצד יתעלל בה, לעולם הדמות לא תיפגע באמת משום שאז הקומדיה הופכת לטרגדיה והקהל יבכה במקום לצחוק. הדמות יכולה להתעצבן אך כל עוד מגיבה בתוקפנות או אגרסיביות ונמצאת במקום של כוח זה בסדר. היא גם יכולה לא ממש להגיב בתנאי שלא נפגעת. במידה והדמות תיעלב או תיפגע בצורה כל שהיא באמת הקהל אוטומאטית יזדהה עמה ויחווה את ההרגשה בעצמו.

לפני שאמשיך במאמר אציין שאת מידע הרשום במאמר לקחתי מ-ג'ון טרובי אחד ממרצי התסריטאות המשפיעים בהוליווד והמובילים בעולם. טרובי המציא פורמולה מנצחת לכתיבת תסריט שלא פגשתי באף מקום. בנוסף אף מעביר קורסים על כל ז'אנר וז'אנר שקיים. ג'ון טרובי הוא שם שחובה לכל תסריטאי לדעת. לפחות למי שרוצה לגרום למפיק להתעניין בתסריט ולגייס מיליוני שקלים להפקתו והפצתו הארץ ובח"ול.

אל טרובי התוודעתי לראשונה מצפייה בסמינר של דוב סימנס. סימנס הוא האיש שהיווה השראה לקוונטין טרנטינו ואשר הביא לאלפי יוצרים את השיטה שבנתה להם את הקריירה מאפס. דוב סימנס הוא הגורו הגדול ביותר של יוצרי הסרטים בהוליווד. סימנס מעביר לנו למעשה את השיטה שייסד היצ'קוק בסרטו "חבל" ומלמד אותנו ליישמה באפס עלות.

שיטתו של סימנס גורסת שיוצר בתחילת דרכו חייב ליצור סרט עצמאי בעלות של כמה אלפים בודדים כדי להתחיל את הקריירה. היצ'קוק התחיל כך עם חבל, טרנטינו התחיל כך עם כלבי אשמורת, ג'ים ג'רמוש עשה זאת עם קפה וסיגריות ואקירה קרסאווה עם רשומון. רוברט רודריגז הגיע כך להכרה עם אל מריאצ'י ובמאים נוספים כמו ספייק לי ואחרים התחילו כך גם הם והיום נמצאים בראש הפנתאון של עולם הקולנוע. סרטים נוספים שהתחילו קריירות באופן דומה הם מועדון ארוחת הבוקר, פרויקט המכשפה מבלייר ועוד רבים אחרים.

טרובי מחלק את הדמויות הקומיות לארבעה תבניות שחוזרות על עצמן לטענתו אך המשותף לכולן הוא שהן חושבות שהן מישהו שלמעשה אינו הן, ברוב המקרים הוא בדיוק ההפך.

אחת הדוגמאות לפי טרובי הוא הליצן – הליצן הוא דמות שחושב שהוא מושך ושרמנטי שנראה טוב ומצליח בחיים באופן כללי בזמן שלמעשה מדובר בחנון פתאטי שנראה כמו הצרות שלנו. אותו החנון יתלבש כמו דון ג'ואן, ידבר כמו דון ג'ואן ויתנהג כמו דון ג'ואן אך כשיפשל יעשה זאת כמו חנון פתאט. זוכרים את השרמינייטור מאמריקן פאי? הג'ינג'י ההוא שברגעי לחץ משתין במכנסיים. הצורך הלא מודע של הליצן לפי טרובי זהו חוסר בטחון עצמי. הדמות מנסה לחפות על כך על ידי חקיינות של ההיפך הגמור ממנה אך המציאות טופחת לה בפנים פעם אחר פעם. דפוס הפעולה הלקוי של אותה הדמות הוא שמשקר לחבריו ומשתמש בידידה שלו בצורה מניפולטיבית כדי לגרום לחבריו לחשוב שהוא המאהב שלה. טרובי בקורס על הקומדיה שלו מונה תשעה דמויות כאלו, כל אחת מהן מביאה לידי ביטוי בצורה אחרת את אותו המכניזם.

כבר הזכרתי במאמרים שונים שקומדיה היא צורת כתיבה של סיפור, אחת מני רבים. ככזו הנה נשענת על המבנה הדרמתי שאחד מחלקיו טוען טרובי זו תוכנית הפעולה. תוכנית הפעולה מגיעה בתחילת מערכה שנייה, לאחר שהגיבור יוצא למסע. זהו גם השלב שרוב התסריטאים, בעיקר הלא מנוסים, נופלים בו שכן כולנו יודעים כיצד להתחיל את הסיפור וכיצד לסיים אותו, בדרך כלל את האמצע אנחנו לא ממש צולחים.

הסיבה היא שבתחילת מערכה שנייה רוב הכותבים לא ממש יודעים כיצד להתניע, הדבר מחמיר ככל שמתקדמים לעבר המערכה השלישית. המנוע של מערכה מספר שתיים היא תוכנית הפעולה. הגיבור עכשיו פועל להשגת המטרה על ידי תוכנית ברורה שאמורה להביאו לשם. בקומדיה אותה תוכנית פעולה תהיה בדרך כלל הטעייה או התחזות אשר תכלול פעולות מניפולטיביות לצורך השגת המטרה.

הסרט או הסדרה מתחיל בגיבור שחושב שהוא משהו שאינו וככל שמתקדמים, נחשף בקלונו עד שלא נותר מהפוזה כמעט כלום והוא נמצא במצב מגוחך מתמיד. תוכנית הפעולה של הדיבור הקומי תכלול הטעייה אשא גורמת לצד השני לחשוב שעושה משהו אחד בזמן שלמעשה עושה את ההיפך. זוכרים את נדיה וג'ים מאמריקן פאי? בזמן שהיא חושבת שהיא באה ללמוד היא אינה יודעת שבחדר ישנה מצלמת אינטרנט. וג'ים רץ אל חבריו כדי לצפות עמם בה כשמתלבשת. גם מיסטר סנסיטיב באמריקן פאי מתחזה לנער מקהלה כדי להרשים את הבחורה שרוצה להשיג. אם נחזור לרגע לאמריקן פאי, מדובר בחבורה של מספר נערים שמחליטים לאבד את הבתולים עד לסוף התיכון וכל אחד עושה זאת בדרכו שלו, המשותף לכולם הוא שהם מנסים להשיג זאת במרמה.

שיט ברייק, לפני ששוכב עם אימא של סטיפלר ממציא על עצמו שמועות בכל בית הספר שגורמות למין הנשי להסתקרן לגביו, להכיר אותו ולהיות מעוניינות בו. הוא נחשף בקלונו בתקרית השירותים שהופכות אותו לקלס ותוכנית הפעולה מתפוצצת לו בפנים.

כדי שדמות תצליח להצחיק במשך סדרה שלמה, צריך לבנות לה עקב אכילס מאוד ספציפי שהצופה יזהה ובמשך פעם אחרי פעם, שבוע אחרי שבוע היא תנסה להתנהג כמו מישהו אחר ופעם אחרי פעם הדבר יתפוצץ לה בפנים.

הדמות הקומית תמיד תשים על עצמה את התחפושת אך תמיד תהיה זו התחפושת שהכי פחות מעוניינת לשים. תמיד תהיה זו התחפושת שבהמשך תרצה להיפטר ממנה אך תמצא עצמה תקועה עמה. אותה התחפושת לחייב אותה להתעמת עם המציאות.

הכותב בתחילת הסרט צריך לשאול עצמו ממה הדמות הכי פוחדת מכל ולעמת אותה בדיוק עם אותו הדבר. אין דבר שחבורת אמריקן פאי לא פוחדים ממנו יותר מללכת לקולג' כשהם עדיין בתולים משום שמשמעות הדבר שהם חנונים או לוזרים. מעבר לסקס מדובר בסטטוס. העלילה תעמת את כולם עם הפחד, כולם יאבדו את הסיכוי לסקס בשלב מסוים, יעברו שינוי בתגובה ובמערכה השלישית יחזרו למרוץ אחר הסקס, רק לאחר ששרדו את המפלה והבינו שיש דברים גרועים יותר מלסיים בטול את נשף הסיום.

כולם בהמשך מפשלים, השרמינייטור צופה בידידתו על הבמה מספרת ששיקר ושמעולם לא שכבו ונותנת טיפ נוסף שכאשר נלחץ משתין במכנסיו - דבר שאכן קורא לו בעודה מדברת. ג'ים מאבד את נדיה אך זוכה בפרס ניחומים של סקס עם צופיפניקית מטורללת. שיט ברייק מאבד את שמו הטוב שהמציא על ידי הפצת שמועות כזב בעניין גודלו של איבר מינו ועוד שלל שמועות, עליהן שילם לידידה שתפיץ. מיסטר סנסיטיב מאבד את אהובתו לאחר שזו צופה בו ובחבריו מבזים אותה כאשר סטיפלר במגרש מחכה אתם שוכבים ובכך הרגיש נחשף הספורטאי הילדותי שהוא באמת.

______________________________________________________________

עליי – שמי רן שבירו בוגר בית הספר לתסריטאות של עידית שחורי. סרט פיצ'ר לקולנוע שכתבתי עבר את המיונים של קרן הקולנוע הישראלי ובימים אלה נמצא בתהליך הפקה אצל המפיקה ענת אסולין שבאמתחתה סרט האנימציה וואלס עם באשיר. הסרט בויים על ידי הארי פולמן והיה מועמד לאוסקר. למאמרים נוספים שלי - http://bit.ly/11Uf6vn

בהצלחה לכולנו J

אהבתם את המאמר ?
תנו לייק
כניסות
0
צפיות
1128
 

מאמרים נוספים מאותה קטגוריה

 
דוגמה לסקירה ספרותית כעבודת סמינריון
מחפשים עזרה עם הסקירה הספרותית בעבודת הסמינריון שלכם? כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים לכתוב את הסקירה הספרותית בעבודה.
לפני 2 שנים 11 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי seoman
לימודי רכש ולוגיסטיקה
אנשים רבים מעוניינים לעבוד בתחומי ארגון, סדר ואחריות על תחומים אלו. בשנים האחרונות, בעיקר מיוזמת הצבא שנזקק למקצועות מסוג זה, קיימים לימודים מסודרים בתחומים אלו – והם נקראים לימודי רכש ולוגיסטיקה.
לפני 6 שנים 2 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ג'ימית מוס
קורס לינוקס
לימודי לינוקס, בואו לראות את התכנים של קורס Linux והשימושים המרכזיים במערכת ההפעלה הפופלרית בעולם, בהמשך לכך נלמד מה ניתן לעשות עם הידע הזה ולאן אפשר להתקדם!
לפני 1 שבועות 6 ימים , מתוך לימודים , נכתב על ידי RTG
דמיון מודרך בתקופת המבחנים – איך הוא יכול לסייע לכם?
המון סטודנטים מחפשים את הדרך היעילה והאידיאלית להפחית ברמות הסטרס, כאשר לא מעט סטודנטים מצאו בדמיון מודרך כלי איכותי, יעיל וכזה שאכן מפחית את רמות הלחץ.
לפני 2 שבועות 5 ימים , מתוך לימודים , נכתב על ידי rsseowebz
פיתוח הדרכה בצה"ל
צה"ל הוא אחד הגופים הגדולים ביותר להם יש צורף מתמיד בפיתוח הדרכה
לפני 4 שנים 4 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי centrifogo

מאמרים נוספים מאותו משתמש

 
ההבדל בין תסריטאי מוביל לתסריטאי בינוני
תמה, המושג אולי הכי חמקמק בתחום התסריטאות. ישנן מספר הגדרות למושג הערפילי הזה אשר לא ממש דוקרות את המושג ולכן מותירות אותו בערפל.
לפני 5 שנים 9 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
איך להיות במאי מוביל בישראל?
במאי הוא המנהל האומנותי על הסט, הוא האיש שהופך את החזון המילולי והעלילתי של התסריטאי למוצר הוויזואלי שנראה על המסך. ישנם שלושה שלבים בבימוי – פרה פרודקשיין, פרודקשיין ופוסט פרודקשיין.
לפני 5 שנים 9 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
איך לכתוב קומדיה סאטירית?
סאטירה הנה תת הז'אנר השאפתני ביותר של הקומדיה ולטעמי צורת הכתיבה הקשה ביותר שקיימת. בנוסף לכך היא גם אחד השטחים הבוסריים ביותר מתוקף היותה מותחת את קצה היכולת העלילתית עד לקצה.
לפני 5 שנים 9 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
איך להפיק סרט קולנוע בחמשת אלפים שקל ולפרוץ לחו"ל!!!
את המאמר הזה, יותר מכולם כדאי לקרוא עד הסוף משום ששם מחכה לכם הטיפ הכי גדול שכנראה אי פעם ניתן לנו מהמקצוענים. ישנה דרך, מאוד מתוחכמת ומאוד פשוטה לייצר סרט בישראל, במינימום עלות. סרט שישים אתכם על המפה ויכניס אתכם לתעשייה ואף במקרים מסוימים יוציא אתכם לחו"ל! אך לפני כן הקדמה קטנה.
לפני 5 שנים 9 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
איך לכתוב קומדיה רומנטית
רקע כללי על כתיבה – כתיבת תסריט הוא עסק מורכב ויקר ולפעמים לוקח מספר שנים עד שמשהו מתחיל לזוז והתסריט יוצא להפקה. בשלב ההפקה יושקעו מיליונים ביצירה והיא תיבדק שוב ושוב ושוב על ידי קוראי תסריט מיומנים, מפיק ובמאי. לכל אחד יהיו ההערות שלו על התסריט.
לפני 5 שנים 9 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
 
 
רשימת משתמשים באתר    /    מאמרים    /    יצירת קשר    /    איך תצרו את הדמות שתצחיק לאורך סדרה שלמה?
איך תצרו את הדמות שתצחיק לאורך סדרה שלמה?
המאמרים באתר זה מועלים ע"י הגולשים, אם מצאתם תוכן בלתי הולם - צרו קשר איתנו לבירור הנושא.
מאמרים בדף זה שייכים לנושא לימודים , אם יש לך מאמר רלוונטי לתחום לימודים נשמח אם תוסיף אותו.
הזכויות בתכנים אלו שייכים לבעליהן. © אתר מאמרים ביז