משתמשים
1103
 
 
קטגוריות
62
 
 
מאמרים
7435
 
פתח דף נחיתה בניית אתרי תדמית לעסקים    

איך לכתוב קומדיית פארסה?

 
מאת ranshviro
פורסם ב 30/05/2013
 
דירוג חברי המערכת
המלצה על מאמר 4.7 מתוך 5
 

tyle="text-indent: 36pt;">איך לכתוב קומדיית פארסה?

קומדיית פארסה לטעמי היא הקומדיה הכי טהורה ושמבצעת את העבודה הקומית בצורה הכי מדויקת. קומדיה באופן כללי היא יצירה חברתית וככזו היא תוקפת מוסדות ומוסכמות בפאסיביות אגרסיבית שאין הכותב יכול לבצע מחוץ למסך. הקורבן בקומדיה הוא המבנה החברתי, על כל חוקיו וסעיפיו ובעיקר על האוטומאציה שכופה על אנשיו.

תפקידה של הקומדיה הוא לייצג ערך נגדי לערכי הסדר והמשמעת ולהוכיח שגם לו ישנו מקום ואף שחיוני לכל מערכת חוקים. אותו הערך נקרא כאוס. כאוס במידה מסוימת משמש כבקרת איכות שלנו האנשים על מערכות החוקי שיצרנו. הכאוס הוא היכולת שלנו להביט על החוקים מגבוה, לבחון אותם, לשפר ולשנות אותם במידת הצורך. בזכות הכאוס אנו מזכירים לעצמנו שהחוקים נועדו לשרת את בני האדם ולא ההיפך.

קומדיית הפארסה תתחיל בדרך כלל בתיאור החברה כגוף מסועף שפקידיו זהים האחד לשני ועובדים על אוטומט. בדרך כלל יהיו אלה ארגוני ענק מסועפים בחדרים ומסדרונות אינסופיים היוצרים אצל הצופה תחושת מחנק כאילו נמצא במבוך המוביל למבוי סתום.

לפני שאמשיך במאמר אציין שאת מידע הרשום במאמר לקחתי מ-ג'ון טרובי אחד ממרצי התסריטאות המשפיעים בהוליווד והמובילים בעולם. טרובי המציא פורמולה מנצחת לכתיבת תסריט שלא פגשתי באף מקום. בנוסף אף מעביר קורסים על כל ז'אנר וז'אנר שקיים. ג'ון טרובי הוא שם שחובה לכל תסריטאי לדעת. לפחות למי שרוצה לגרום למפיק להתעניין בתסריט ולגייס מיליוני שקלים להפקתו והפצתו הארץ ובח"ול.

אל טרובי התוודעתי לראשונה מצפייה בסמינר של דוב סימנס. סימנס הוא האיש שהיווה השראה לקוונטין טרנטינו ואשר הביא לאלפי יוצרים את השיטה שבנתה להם את הקריירה מאפס. דוב סימנס הוא הגורו הגדול ביותר של יוצרי הסרטים בהוליווד. סימנס מעביר לנו למעשה את השיטה שייסד היצ'קוק בסרטו "חבל" ומלמד אותנו ליישמה באפס עלות.

שיטתו של סימנס גורסת שיוצר בתחילת דרכו חייב ליצור סרט עצמאי בעלות של כמה אלפים בודדים כדי להתחיל את הקריירה. היצ'קוק התחיל כך עם חבל, טרנטינו התחיל כך עם כלבי אשמורת, ג'ים ג'רמוש עשה זאת עם קפה וסיגריות ואקירה קרסאווה עם רשומון. רוברט רודריגז הגיע להכרה עם אל מריאצ'י ובמאים נוספים כמו ספייק לי ואחרים התחילו כך גם הם והיום נמצאים בראש הפנתאון של עולם הקולנוע. סרטים נוספים שהתחילו קריירות באופן דומה הם מועדון ארוחת הבוקר, רשומון, פרויקט המכשפה מבלייר ועוד.

הרבה דמויות מעורבות בקומדיה מסוג זה וכולן משדרות ניכור אפרפר וזהה למבוך בו הן חיות. האנשים לא יקראו בשמות אלא בתארים, רצוי שגם התארים הללו יהיו ראשי תיבות נטולות חיים כמו קמט"ט, קת"ח, קב"ט, רע"ן, מ"פ, מ"מ, מ"כ...רצוי על ההתחלה להפגיז בכמה שיותר דמויות ולתת לכל אחת במה של מספר שניות כדי לשתול אותה במוחו של הצופה, לא יותר מדי שכן מטרתן לא להתבלט מדי. זהו הארגון וזהו האויב המאסיבי. זו המערכת שתנסה לשאוב אליה את הגיבור, לסלק ממנו את חיותו ולהפוך גם אותו לאפליקציה מהלכת של שתיים כשם שעשה לאנדרואידים האחרים שמכיל.

האנשים באותו הארגון רודפים כולם אחר מטרה זהה שיכולה לבוא בדמות קידום, כסף, מעמד, כוח וכו'. למרות שאותם אנשים יוצגו בצורה די טיפשית ומגוחכת, שכן עם כל המכאניקה עדיין זה מרוח בגווני הקומדיה, חייב להיות סיכון אמיתי אם יפספסו את המטרה. המטרה יכולה אולי להיות ריקנית ודבילית אך הסיבות לחשוק בה חייבות להיות אמיתיות אחרת הצופה ישתעמם. לאחר כל זאת אנו בשלים להציג לקורא ולצופה את הגיבור.

הגיבור בקומדיה זו בדרך כלל, אם כי לא חייב, יהיה טיפוס ממוצע מתוך אותה המערכת או מחוצה לה אבל גם הוא יהיה סוג של אנדרואיד בתחילה. יהיה זה אדם די מנוכר ולחוץ עם משקפיים וחולצה משובצת שסגורה על לכפתור האחרון. אותו גיבור הוא למעשה מיקרוקוסמוס של הארגון, אפליקציה אורגנית. כמובן שאני מתאר כאן תבנית לדמות בצורה פשטנית אך אלו האלמנטים אותם צריך לשבור ולהגישם בדרך שונה.

אותו אדם יהיה תקוע מבחינה רגשית ומחשבתית משום שאותו אדם, בדיוק כמו החברה אותה מייצג יצטרך לאמץ בהמשך מעט מן הכאוס לחייו, רק כך יעבור תהליך של העצמה. אם לאותו אדם יש בת זוג או חבר קרוב – יהיו אלה טיפוסים כאוטיים שזורמים עם החיים. בכל אופן זה בשלבים האלו מתחיל עימות חזיתי בין הגיבור ובין האנשים בארגון. הכאוס, שכרוך איכשהו בגיבור מתחיל לחדור אל המערכת. וזו כמו כל תוכנה מנסה לסלק את המטרד. בשלב הזה מתחילים להכניס עוד מושאי תשוקה אל הארגון ועוד מושאי תשוקה. העלילות מתחילות להתפצל כאשר כל דמות רודפת אחר משהו אחר שבדרך כלל סותר או מתנגד איכשהו במסלולים שאמורים להיות מקבילים. מתחיל הקצר בארגון וגרורותיו מתחילות להתפשט בו.

אותן מטרות כזכור יהיו אמיתיות אך חוסר מוסריותם של אנשי הארגון מתחילה לעלות על פני השטח וגורמות להם לרקום תוכניות ומזימות ולהסתיר פרצופם האמיתי. הדמויות תמצאנה עצמן במצבי קיצון מגוחכים הסותרים לאין שעור את הסדר שכביכול עד עתה ייצגו. האפליקציות יתחילו להיות אנושיות יותר, מגוחכות יותר ומצחיקות יותר. הסדר הטוב מתחיל להתפרק.

ריבוי הדמויות, המטרות קווי העלילות המתנגשים יוצר בלגאן טוטאלי ואף מוציא גם את הצופה מפוקוס. נוצר בלגאן. לרוב יהיו מעורבות בעניין מסכות פיזיות כדי להעצים את חוסר ההתמצאות עד שכבר בקושי נדע מי רוצה מה. המסכות לא חייבות להופיע פיזית אך המניפולציות וההטעיות שעושה כל דמות לאחרת יוצרים מיצגי שווא השקולים למסכות. כוחו הרב של הכאוס חייב להיכנס לקונטקסט אחרת היצירה בעצמה תתפרק ולכן מדי עשרים עד שלושים דקות מכנסים את כל הדמויות בחדר אחד והן מתחילות להשתולל בדיבורים שהם למעשה הסברים אלגנטיים המכניסים אותן ואת הצופה חזרה אל הקונטקסט ומבהירים לנו מי רוצה מה. הסדר שב על כנו – עתה ניתן להתבלגן מחדש. בחדר כולם כמובן צבועים ונחמדים ורוקחים מזימות מתחת לפני השטח. כולם משקרים לכולם.

בהמשך יתחילו בריתות בין הדמויות שעתידות להפר אותן למען בריתות חדשות ושוב חוזר הכאוס של מי נגד מי ולמה. דמויות יתחילו להסתתר אחת מהשנייה ולערוב אחת לשנייה. לעתים יהי זה במובן הפיזי של להתחבא בתוך ארונות החשמל, במקרר ומתחת למיטה. גם הגיבור שנוטל חלק פעיל בתוך הכאוטיות מוצא עצמו בתחפושת או במשחק תפקידים כלשהו. אותו משחק יהיה הדבר הכי לא טבעי וההיפך הגדול מהסדר. זה השלב שהכאוטיות חודרת לגבירו עצמו ומשתלטת עליו. הגיבור נאלץ להתמודד עם הבלתי צפוי ולאלתר. הגיבור חייב להתחפש כדי להשיג את מטרתו ולהתעמת עם השד ממנו פוחד על מנת לראות שלא כל כך גדול.

עתה מתחיל הקרב הגדול בו כולם מתחילים להתרוצץ במבנה המסועף שלא עומד בלחץ. האנשים יוצרים בלגאן, הופכים דברים, מלכלכים, הורסים ולמעשה הארגון עובר תהליך של חורבן. כולם יוצאים מחדשים ונכנסים לחדרים, הקצב של ההליכה עולה. רצים, קופצים, צועקים ודורכים האחד על השני. למעשה האנשים מתחילים להתנהג כמו חיות.

עם סיום הקרב שוב מכנסים את כולם במקום אחד ומישהו מחזיר את הסדר למקומו, מסביר מה קרה ולמה. בשלב הזה הדמויות תחלנה להבין שהיו אנוכיות. חודרת לתוכן ההבנה שמלכתחילה הארגון לא פעל כיאות מהסיבה שבמקום לדאוג לאחרים כל אחד דאג לעצמו ושכל הרדיפה שלהם הייתה סביב הזנב ולא תרמה כלום לא להם ולא לארגון.

הכאוטיות למעשה חדרה לארגון ועתה כאשר היא במינון הנכון יוכל זה לעבור תהליך של בקרה עצמית ורענון ולחזור לחיים.
______________________________________________________________

עליי – שמי רן שבירו בוגר בית הספר לתסריטאות של עידית שחורי. סרט פיצ'ר לקולנוע שכתבתי עבר את המיונים של קרן הקולנוע הישראלי ובימים אלה נמצא בתהליך הפקה אצל המפיקה ענת אסולין שבאמתחתה סרט האנימציה וואלס עם באשיר שבויים על ידי הארי פולמן והיה מועמד לאוסקר. למאמרים נוספים שלי - http://bit.ly/11Uf6vn

בהצלחה לכולנו J

אהבתם את המאמר ?
תנו לייק
כניסות
0
צפיות
1075
 

מאמרים נוספים מאותה קטגוריה

 
דוגמה לסקירה ספרותית כעבודת סמינריון
מחפשים עזרה עם הסקירה הספרותית בעבודת הסמינריון שלכם? כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים לכתוב את הסקירה הספרותית בעבודה.
לפני 3 שנים 1 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי seoman
מעניין אתכם קורס טכנאי מחשבים?
נסו לבדוק כמה שאפשר את התעסוקה בתחום כושר ההשתכרות בתחום האם בכלל יש ביקוש? או שלא? ורק לאחר שתעשו את כל הבדיקות קבלו את ההחלטה.
לפני 7 שנים 3 ימים , מתוך לימודים , נכתב על ידי דניאל זמיר
קורס מעסה רפואי בכיר
לימודי רפואה משלימה מתאימים ללמוד מקצוע או כתחביב. לימודי רפואה משלימה מכשירים אתכם לעבוד בתחום מרתק ומיוחד. לימודי רפואה משלימה הינם לימודי תעודה, לימודי רפואה משלימה הופכים אתכם למטפלים מקצועיים ומוסמכים.
לפני 1 חודשים 2 שבועות , מתוך לימודים , נכתב על ידי verdlev
פיתוח הדרכה בצה"ל
צה"ל הוא אחד הגופים הגדולים ביותר להם יש צורף מתמיד בפיתוח הדרכה
לפני 4 שנים 6 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי centrifogo
תחנות הצו הראשון
הסבר מפורט, מדויק ועדכני על תחנות הצו הראשון - חשוב לדעת!
לפני 1 חודשים 3 שבועות , מתוך לימודים , נכתב על ידי צוות צו ראשון

מאמרים נוספים מאותו משתמש

 
ההבדל בין תסריטאי מוביל לתסריטאי בינוני
תמה, המושג אולי הכי חמקמק בתחום התסריטאות. ישנן מספר הגדרות למושג הערפילי הזה אשר לא ממש דוקרות את המושג ולכן מותירות אותו בערפל.
לפני 5 שנים 11 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
איך להיות במאי מוביל בישראל?
במאי הוא המנהל האומנותי על הסט, הוא האיש שהופך את החזון המילולי והעלילתי של התסריטאי למוצר הוויזואלי שנראה על המסך. ישנם שלושה שלבים בבימוי – פרה פרודקשיין, פרודקשיין ופוסט פרודקשיין.
לפני 5 שנים 11 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
איך לכתוב קומדיה סאטירית?
סאטירה הנה תת הז'אנר השאפתני ביותר של הקומדיה ולטעמי צורת הכתיבה הקשה ביותר שקיימת. בנוסף לכך היא גם אחד השטחים הבוסריים ביותר מתוקף היותה מותחת את קצה היכולת העלילתית עד לקצה.
לפני 5 שנים 11 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
איך להפיק סרט קולנוע בחמשת אלפים שקל ולפרוץ לחו"ל!!!
את המאמר הזה, יותר מכולם כדאי לקרוא עד הסוף משום ששם מחכה לכם הטיפ הכי גדול שכנראה אי פעם ניתן לנו מהמקצוענים. ישנה דרך, מאוד מתוחכמת ומאוד פשוטה לייצר סרט בישראל, במינימום עלות. סרט שישים אתכם על המפה ויכניס אתכם לתעשייה ואף במקרים מסוימים יוציא אתכם לחו"ל! אך לפני כן הקדמה קטנה.
לפני 5 שנים 11 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
איך לכתוב קומדיה רומנטית
רקע כללי על כתיבה – כתיבת תסריט הוא עסק מורכב ויקר ולפעמים לוקח מספר שנים עד שמשהו מתחיל לזוז והתסריט יוצא להפקה. בשלב ההפקה יושקעו מיליונים ביצירה והיא תיבדק שוב ושוב ושוב על ידי קוראי תסריט מיומנים, מפיק ובמאי. לכל אחד יהיו ההערות שלו על התסריט.
לפני 5 שנים 11 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
 
 
רשימת משתמשים באתר    /    מאמרים    /    יצירת קשר    /    איך לכתוב קומדיית פארסה?
איך לכתוב קומדיית פארסה?
המאמרים באתר זה מועלים ע"י הגולשים, אם מצאתם תוכן בלתי הולם - צרו קשר איתנו לבירור הנושא.
מאמרים בדף זה שייכים לנושא לימודים , אם יש לך מאמר רלוונטי לתחום לימודים נשמח אם תוסיף אותו.
הזכויות בתכנים אלו שייכים לבעליהן. © אתר מאמרים ביז