משתמשים
1103
 
 
קטגוריות
62
 
 
מאמרים
7435
 
פתח דף נחיתה בניית אתרי תדמית לעסקים    

איך לכתוב קומדיית הנוסע המתמיד

 
מאת ranshviro
פורסם ב 30/05/2013
 
דירוג חברי המערכת
המלצה על מאמר 4.2 מתוך 5
 

רן שבירו-שפריר
1980

איך לכתוב קומדיית הנוסע המתמיד

קומדיית הנוסע המתמיד היא קומדיה חברתית אשר לא עוסקת בהכרח בגיבור אלא יותר בחברה שעליה נוחת ביום בהיר. מטרתה של הקומדיה הזו לבקר את חוקי החברה, הבירוקרטיה וההסתעפות שלה, להחיות את הנהלים ולהחזיר להם את חיוניותם. הסיבה שהנוסע המתמיד הוא סוג של נפש מושלמת וחופשייה היא משום שתפקודו הוא להחיות את החברה מחדש ולהחזיר את הספונטאניות והכיף שנעלמו מזמן. אם ניצור דמות בעייתית מדי, לצד הצורך של לראות בה אנושית היא עלולה לאבד את המנדט המקנה לה את הזכות לשמש דוגמא לחיוניות, תמימות ויופי.

לעתים נראה כי הקלה זו גורמת ליוצרים לפתור עצמם מעיבוי הדמות ויצירתן של אותן חולשות אנושיות אשר יכולות להעלות את רמת הסרט, העומק העלילתי ואמינותו. כמו תמיד מדובר במינון ואינסטינקט של כותב. כדי להבין את הגבולות ולהתקרב עד כמה שניתן מבלי לפרוץ את הגדר.

הרגשות המניעים את אותו תת הז'אנר הנמצא במשפחת הקומדיה הם התקיעות והשעמום או במילים אחרות חוסר הרגש שהוחלף על ידי שכלתנות מכבידה ורופסת כנגד שאר קשת הרגשות החיוביים. התסריטאים שבינינו מכירים את התופעה שכן בתחום היצירה לעתים עודף חוקים גורם לתחושת מחנק וקובר את היצירתיות. מצד שני ללא הכרתם של אותם החוקים הכותב נאלץ להתייגע כל פעם מחדש על מציאת הגלגל. בנוסף הוא חווה את כל הטעויות מיד ראשונה במקום ללמוד מניסיונותיהם של אחרים.

קומדיית הנוסע המתמיד תתחיל לרוב בתיאור אותה הקהילה. הכותב יפרט לנו על אותם החוקים, המנהגים והכללים המעיקים על חיי התושבים. העלילה תדגיש את המחנק והריקנות ויחשוף את הבעיות של אותה קהילה הנגרמות בגלל אותה התקיעות. כבר בתחילת הסרט נהיה עדים לכניסתו המרנינה של הנוסע המתמיד. חשוב להראות את הניגודיות שבין כניסתו ומהותו הספונטאניים לבין האפרוריות שבקהילה. דבר נוסף הוא שכבר על ההתחלה צריך להבהיר לצופה שמדובר בגיבור שבא לתקופת זמן מוגבלת ובהינתן סימן הוא עתיד לעזוב.

לפני שאמשיך במאמר אציין שאת כל המידע הרשום בו לקחתי מ-ג'ון טרובי אחד ממרצי התסריטאות המשפיעים בהוליווד והמובילים בעולם. טרובי המציא פורמולה מנצחת לכתיבת תסריט שלא פגשתי באף מקום. בנוסף אף מעביר קורסים על כל ז'אנר וז'אנר שקיים. ג'ון טרובי הוא שם שחובה לכל תסריטאי לדעת. לפחות למי שרוצה לגרום למפיק להתעניין בתסריט ולגייס מיליוני שקלים להפקתו והפצתו הארץ ובח"ול.

אל טרובי התוודעתי לראשונה מצפייה בסמינר של דוב סימנס. סימנס הוא האיש שהיווה השראה לקוונטין טרנטינו ואשר הביא לאלפי יוצרים את השיטה שבנתה להם את הקריירה מאפס. דוב סימנס הוא הגורו הגדול ביותר של יוצרי הסרטים בהוליווד. סימנס מעביר לנו למעשה את השיטה שייסד היצ'קוק בסרטו "חבל" ומלמד אותנו ליישמה באפס עלות.

שיטתו של סימנס גורסת שיוצר בתחילת דרכו חייב ליצור סרט עצמאי בעלות של כמה אלפים בודדים כדי להתחיל את הקריירה. היצ'קוק התחיל כך עם חבל, טרנטינו התחיל כך עם כלבי אשמורת, ג'ים ג'רמוש עשה זאת עם קפה וסיגריות ואקירה קרסאווה עם רשומון. רוברט רודריגז הגיע להכרה עם אל מריאצ'י ובמאים נוספים כמו ספייק לי ואחרים התחילו כך גם הם והיום נמצאים בראש הפנתאון של עולם הקולנוע. סרטים נוספים שהתחילו קריירות באופן דומה הם מועדון ארוחת הבוקר, רשומון, פרויקט המכשפה מבלייר ועוד.

חזרנו לכניסתו של הנוסע המתמיד. כבר בשלב הזה, אנו הצופים ערים לכך שהנה הגיעה התרופה של הקהילה. אצל מרי פופינס היא נפלה מהשמיים במובן המילולי של המילה. לאחר שהדמות נטמעת בקהילה חשוב לא לשים אותה בעמדת כוח ושליטה משום שעמדה זו נוגדת את מהותה. דמות שכזו אינה יכולה להורות לאחרים מה לעשות משום שהתפקיד ייאלץ אותנו הכותבים לחנוק את ערכיה הפנימיים ולהפוך אותה לחלק משלטון המרות. דמות מסוג זה אינה יכולה לחלק הוראות ולהפעיל כוח כשלא מבצעים את דברה.

העמדה בה דמות זו תמצא עצמה תהיה בדרך כלל של בורג זוטר במערכת או דרג ביניים כלשהו. להימנע מלשים אותה בראש הפירמידה. ביצירה מסוג זה גם נפצל את הכוחות האנטגוניסטים לשניים. האחד מחוץ למערכת והשני שהוא העיקרי הוא מבפנים. בדרך כלל יהיה זה ראש הקהילה. הסיבה שכדאי להשתמש בשני אנטגוניסטים היא משום שהנוסע המתמיד מגיע מעולם אבסקרטי המרחף מעל לעלילה וצריך להרגיש קיומו כוח נגדי במינון דומה ולא להשאיר את העולם ההוא ללא התנגדות.ניתן לראות זאת כאילו הגיע מהקוסמוס למיקרוקוסמוס של אותה חברה.

הסיבה שהאנטגוניסט שבתוך הקהילה הוא הראשי טמונה תחילה בכך שזו זירת ההתגוששות העיקרית וכאן הגיבור מעביר את רוב זמנו. האנטגוניסט הראשי הוא הסמל של החוקים והמשמעת. הוא המקור לאותה התקיעות. לאחר שהגיבור יעביר את אותו אדם את השינוי המיוחל ביחד עם שאר חברי הקהילה, גם לגיבור תינתן תודעה מסוימת המחזקת את עמדתו שאותה יביא אל הקוסמוס ממנו בא.

לא חייבים להראות זאת בסרט שכן לרוב העולם ההוא נשאר בגדר אבסטראקט אך ניתן להסיק שהשינוי שעברה אותה הקהילה תורם גם לעולם שבחוץ בצורה זעירה וסמלית ויוצר תחושה של תנועה וחיוניות.

האנטגוניסט הפנימי ילמד בעלילה זו לשחרר מעט את החוקים ובעיקר להבין שעל מנת שהחברה תשרוד עליו להניח לאנשי הארגון לטעות בעצמם למרות שיודע מראש כיצד למנוע זאת. הטעויות של אנשי הקהילה חיוניות לצמיחתן להכנתם ביום שכבר לא יהיה שם כדי להשגיח עליהם. למעשה תחת מעטה הרעננות והחיוניות, דמותו של הנוסע המתמיד למעשה מחדירה מעט כאוס אל תוך הסדר הקשוח.

אותו הכאוס אולי מוגש בצורה של ערכי החופש, השוויון והליבראליות אך למעשה מדובר במלחמה בין הכאוס לבין הסדר. האמת בדרך כלל במקרה הזה אינה איפשהו באמצע אלא נוטה בצורה חזקה לטובת החוקים אך מחדירה בהם קורטוב כאוטי השומר עליהם מלהתנוון. סוג של מערכת בקרה. הסיבה שכך הדבר היא משום שאנו כחברה אוהבים חוקים וחייבים אותם בשביל לשרוד. איננו בנויים לכאוס ורוב חיינו הם תחת מסגרות כאלה או אחרות. הכאוס דרוש להישרדותנו כל עוד משמש ככלי לשיפור אותם החוקים כדי שלא יחנקו אותנו.

הגיבור בתחילת הסרט, לאחר שהבחין בבעיותיה של החברה מתחיל בניסיונות התיקון. לרוב יהיו אלו תחבולות שכן מדובר בקומדיה ובנוסף סביר שנלחם בכוחות החזקים ממנו ולכן אינו יכול להיות גלוי ונוכח מדי. בנוסף מאחר ומייצג את ההיפך מהכוחנות גם אינו יכול לכפות את דרכים כשם שגיבור קומדיית האקשן יכול. גיבור קומדיית האקשן פשוט יכול להכות את הרעים ולסלק אותם מדרכו מבלי לגרום להם להבין או להשתכנע בצדקתו.

השינוי שיביא הגיבור לחברה יהיה הדרגתי, בתחילה ישפיע על הדמויות הזוטרות באותה המערכת. לאחר מכן יעבור לדרגי הביניים ולבסוף יצליח להשפיע על העומד בראש הארגון ובכך להביא לשינוי הקהילה ולהרפיית החוקים הנוקשים. כאמור בניגוד למבנה הקלאסי של התסריט בו הגיבור חייב לעבור שינוי, כאן השינוי העיקרי יהיה של אותן דמויות מפתח שבקהילה. אולם כאמור כדאי לבנות גם לגיבור חולשה קטנה כדי שהמסע יהיה חוויה מתקנת גם עבורו ולא רק עבור שאר הדמויות. כל שכן אם אנו רוצים לדעת שהמידע החדש של אותו מיקרוקוסמוס יגיע גם לשאר העולם שבחוץ ובכך ירחיב את היקף התרומה.

גישה אחרת דווקא גורסת שמאחר והאנטגוניסט החיצוני תופס נפח קטן יותר ולכן ההתנגדות שמייצג תהיה קטנה יותר – קרי הוא יעבור את השינוי לפני האנטגוניסט הפנימי. בכך למעשה האנטגוניסט החיצוני יעצים את כוחו של זה הפנימי וימחיש עד כמה חייב להשתנות, שכן הנה לפנינו דמות נוספת בעמדת כוח הבינה את משנתו של הנוסע המתמיד ואימצה מעט מן הכאוס שמייצג. בעלילה מאין זו לעתים יהיו נישואין חדשים בקהילה או פירות אחרים המותאמים לאופי הארגון או הקהילה כדי להראות שעברה תהליך של חיזוק והעצמה ויכולתה לשרוד התגברה.

אחד הפחדים העיקריים אגב של העומד בראש הם שללא חוקיו הארגון לא ישרוד. סצנה זו באה להמחיש שקרטוב מהכאוס לא רק שלא החריב את החברה אלא אף מחזק אותה. בשלב מסוים יגיע הסימן של אותו נוסע מתמיד שמחייב אותו לעזוב והוא יותר את הקהילה בכיסופים לשובו. הסיבה שאותו אדם חייב לעזוב את החברה היא בכדי להוכיח שהחברה, לאחר שהפנימה את ערכיו כבר לא זקוקה לו על מנת לשרוד והגיע העת שתפרוש כנפיים ותצא לדרכה. זו אגב הפעולה שהאנטגוניסט התקשה לעשות כל הסרט ונלחם על כך. אם הנוסע המתמיד יישאר באותה החברה משמעות הדבר שאינה יכולה לשרוד לבדה והדבר מהווה את כישלון דרכו וערכיו. לרוב לאחר עזיבתו התחושה המקוננת הצופה או הקהילה היא שביום מן הימים עוד יחזור לבקר. דמויות של הנוסע המתמיד שנתקלנו בהן – מרי פופינס, קרוקודיל דנדי וז'ולייט בינוש בסרט שוקולד. הרבה גיבורי מערבונים נכנסים גם הם לקטגוריה הזו.

___________________________________________________________

עליי – שמי רן שבירו בוגר בית הספר לתסריטאות של עידית שחורי. סרט פיצ'ר לקולנוע שכתבתי עבר את המיונים של קרן הקולנוע הישראלי ובימים אלה נמצא בתהליך הפקה אצל המפיקה ענת אסולין שבאמתחתה סרט האנימציה וואלס עם באשיר שבויים על ידי הארי פולמן והיה מועמד לאוסקר. למאמרים נוספים שלי - http://bit.ly/11Uf6vn

בהצלחה לכולנו J




אהבתם את המאמר ?
תנו לייק
כניסות
1
צפיות
938

 

מאמרים נוספים מאותה קטגוריה

 
דוגמה לסקירה ספרותית כעבודת סמינריון
מחפשים עזרה עם הסקירה הספרותית בעבודת הסמינריון שלכם? כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים לכתוב את הסקירה הספרותית בעבודה.
לפני 2 שנים 11 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי seoman
לימודי רכש ולוגיסטיקה
אנשים רבים מעוניינים לעבוד בתחומי ארגון, סדר ואחריות על תחומים אלו. בשנים האחרונות, בעיקר מיוזמת הצבא שנזקק למקצועות מסוג זה, קיימים לימודים מסודרים בתחומים אלו – והם נקראים לימודי רכש ולוגיסטיקה.
לפני 6 שנים 2 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ג'ימית מוס
קורס לינוקס
לימודי לינוקס, בואו לראות את התכנים של קורס Linux והשימושים המרכזיים במערכת ההפעלה הפופלרית בעולם, בהמשך לכך נלמד מה ניתן לעשות עם הידע הזה ולאן אפשר להתקדם!
לפני 1 שבועות 6 ימים , מתוך לימודים , נכתב על ידי RTG
דמיון מודרך בתקופת המבחנים – איך הוא יכול לסייע לכם?
המון סטודנטים מחפשים את הדרך היעילה והאידיאלית להפחית ברמות הסטרס, כאשר לא מעט סטודנטים מצאו בדמיון מודרך כלי איכותי, יעיל וכזה שאכן מפחית את רמות הלחץ.
לפני 2 שבועות 5 ימים , מתוך לימודים , נכתב על ידי rsseowebz
פיתוח הדרכה בצה"ל
צה"ל הוא אחד הגופים הגדולים ביותר להם יש צורף מתמיד בפיתוח הדרכה
לפני 4 שנים 4 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי centrifogo

מאמרים נוספים מאותו משתמש

 
ההבדל בין תסריטאי מוביל לתסריטאי בינוני
תמה, המושג אולי הכי חמקמק בתחום התסריטאות. ישנן מספר הגדרות למושג הערפילי הזה אשר לא ממש דוקרות את המושג ולכן מותירות אותו בערפל.
לפני 5 שנים 9 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
איך להיות במאי מוביל בישראל?
במאי הוא המנהל האומנותי על הסט, הוא האיש שהופך את החזון המילולי והעלילתי של התסריטאי למוצר הוויזואלי שנראה על המסך. ישנם שלושה שלבים בבימוי – פרה פרודקשיין, פרודקשיין ופוסט פרודקשיין.
לפני 5 שנים 9 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
איך לכתוב קומדיה סאטירית?
סאטירה הנה תת הז'אנר השאפתני ביותר של הקומדיה ולטעמי צורת הכתיבה הקשה ביותר שקיימת. בנוסף לכך היא גם אחד השטחים הבוסריים ביותר מתוקף היותה מותחת את קצה היכולת העלילתית עד לקצה.
לפני 5 שנים 9 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
איך להפיק סרט קולנוע בחמשת אלפים שקל ולפרוץ לחו"ל!!!
את המאמר הזה, יותר מכולם כדאי לקרוא עד הסוף משום ששם מחכה לכם הטיפ הכי גדול שכנראה אי פעם ניתן לנו מהמקצוענים. ישנה דרך, מאוד מתוחכמת ומאוד פשוטה לייצר סרט בישראל, במינימום עלות. סרט שישים אתכם על המפה ויכניס אתכם לתעשייה ואף במקרים מסוימים יוציא אתכם לחו"ל! אך לפני כן הקדמה קטנה.
לפני 5 שנים 9 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
איך לכתוב קומדיה רומנטית
רקע כללי על כתיבה – כתיבת תסריט הוא עסק מורכב ויקר ולפעמים לוקח מספר שנים עד שמשהו מתחיל לזוז והתסריט יוצא להפקה. בשלב ההפקה יושקעו מיליונים ביצירה והיא תיבדק שוב ושוב ושוב על ידי קוראי תסריט מיומנים, מפיק ובמאי. לכל אחד יהיו ההערות שלו על התסריט.
לפני 5 שנים 9 חודשים , מתוך לימודים , נכתב על ידי ranshviro
 
 
רשימת משתמשים באתר    /    מאמרים    /    יצירת קשר    /    איך לכתוב קומדיית הנוסע המתמיד
איך לכתוב קומדיית הנוסע המתמיד
המאמרים באתר זה מועלים ע"י הגולשים, אם מצאתם תוכן בלתי הולם - צרו קשר איתנו לבירור הנושא.
מאמרים בדף זה שייכים לנושא לימודים , אם יש לך מאמר רלוונטי לתחום לימודים נשמח אם תוסיף אותו.
הזכויות בתכנים אלו שייכים לבעליהן. © אתר מאמרים ביז